Szkoła jest częścią Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Tumlinie, prowadzonego przez Gminę Zagnańsk. Pozostałą część Zespołu stanowi Przedszkole. Nadzór pedagogiczny nad Zespołem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach. Rada Pedagogiczna Szkoły składa się ze wszystkich pracowników pedagogicznych. Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Tumlinie jest III - kondygnacyjnym budynkiem, częściowo podpiwniczonym. Budynek posiada wejście główne od strony zachodniej, wejścia podrzędne od strony wschodniej i południowej. W szkole uczy się 242 uczniów w tym z klas IV -VIII 143osób (8 oddziałów) Zajęcia dydaktyczno - wychowawcze w ramach podstawy programowej odbywają się od poniedziałku do piątku od 7.00 - 16.30. W roku szkolnym 2023/2024 w Szkole Podstawowej w Tumlinie przeprowadzono ankietę, która została opracowana jako narzędzie do napisania Programu Profilaktyczno - Wychowawczego. Na pytania ankietowe odpowiedzi udzieliło 91 rodziców uczniów z poszczególnych klas ( kl.IV -16, kl.V - 24, kl.VI - 23, kl.VII- 12, kl. VIII - 16) i 93 uczniów z klas od IV do VIII. Rodzice na pytanie co jest ważne dla ich dziecka odpowiedzieli, ze najważniejsze jest posiadanie przyjaciół 67 %. Na pytanie dotyczące zagadnień tematycznych uwzględnionych w PPW ankietowani wskazali, że powinien być nastawiony na treści związane z komunikacją interpersonalną 65% i rozwiązywaniem konfliktów 43%. Rodzice uważają, ich dzieci mają trudności w sferze emocjonalnej 46% i komunikacji 34%. Uczniowi uważają, że ważne w życiu jest posiadanie przyjaciół 69% i dobre relacje w rodzinie 73%. Respondenci dostrzegają u swoich rówieśników nieumiejętność rozwiązywania konfliktów, izolację i wycofanie z relacji 27 %. Wnioski z diagnozy: Uczniowie dostrzegają, że najważniejszym celem w dalszym życiu i nabywaniu kompetencji jest rozwój osobisty. Aby dobrze funkcjonować w grupie rówieśniczej i społecznej należy doskonalić umiejętności, które zwiększają szansę na nawiązanie relacji. Uczniowie mają świadomość, że nieumiejętność rozwiązywania konfliktów prowadzi do izolacji społecznych. Uczniowie chcieliby wziąć udział w warsztatach o następującej treści:jak radzić sobie z emocjami, ze stresem, jak budować prawidłowe relacje z rówieśnikami, integracja w grupie, adaptacja do nowych warunków, wzmacnianie poczucia własnej wartości. Rodzice dostrzegają, że właściwa komunikacja w grupie rówieśniczej może znacząco podnieść samoocenę i poczucie własnej wartości u ich dzieci. Rodzice proponują następującą tematykę warsztatów: nawiązywanie relacji koleżeńskich, rozwiązywanie konfliktów, zajęcia nastawione na poznawanie i odkrywanie emocji i uczenie tolerancji. Z obserwacji zachowania i funkcjonowania uczniów podczas zajęć dydaktycznych, przerw i wycieczek szkolnych nauczyciele dostrzegają nasilający się problem związany z właściwymi relacjami w grupie rówieśniczej. Po dokonaniu analizy ankiety oraz rozmów z nauczycielami, psychologiem i pedagogiem szkolnym wynika, ze szkoła potrzebuje wsparcia w zakresie utworzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych, które będą miały na celu podniesienie kompetencji emocjonalno – społecznych uczniów. Wychodząc naprzeciw problemom rodziców uczniów i nauczycieli, widzimy potrzebę utworzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne.
Cel główny - podniesie emocjonalno kształcenia w szkole podstawowej cel szczegółowy - podnoszenie kompetencji emocjonalno - społecznych u uczniów klas IV - VIII Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Tumlinie poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych w okresie 01.01.2024 - 31.12.2024.
W projekcie została zachowana zasada równości kobiet i mężczyzna zgodnie ze standardem minimum. Z ankiety dotyczącej chęci udziału w zajęciach pozalekcyjnych wynika, ze 53 % resp. (na 100 badanych) chce uczestniczyć w zajęciach. Nie dostrzegamy, ze któraś z płci jest w gorszym położeniu, ponieważ 55 % dziewczynek i 51 % chłopców zadeklarowało chęć uczestnictwa. Wyniki są porównywalne biorąc pod uwagę pleć.